Ved at justere lidt på mængden og sammensætningen af kulhydrater og proteiner i din kost, kan du sikre sig et varigt vægttab. *

For at du kan få glæde af den viden, er du nødt til at vide lidt om kulhydrater og glykæmisk indeks (GI). Til gengæld får du et lille trick til sidst 🙂

Som du kan se på varedeklarationer, inddeler vi madens næringsindhold i proteiner, fedt og kulhydrater. Kulhydrater kan lidt firkantet sagt inddeles i to hovedtyper:

Komplekse kulhydrater findes bl.a. i grønsager og grove kornprodukter. De kaldes også langsomme, fordi de tager lang tid for kroppen af omdanne til energiDe_rigtige_kulhydrater

Simple eller hurtige kulhydrater findes i hvidt brød, pasta, slik med mere. De sender hurtigt energi ud i kroppen og får dit blodsukker til at stige. Hvad det kan medføre af ubehag, og hvordan du undgår det, kan du læse mere om her. Simple kulhydrater har et højt glykæmisk indeks (GI). GI angiver hvor hurtigt kulhydrater omsættes i din krop. Et stykke hvidt franskbrød har f.eks. et GI på 100, mens et stykke rugbrød ligger på ca. 66. Som tommelfingerregel er det godt at holde sig fra mad med et højt GI. Sammenhængen mellem højt GI og forhøjet blodsukker og Type 2 diabetes er veldokumenteret

I den nye undersøgelse forsøgte forskerne at finde ud af, om det var muligt at sikre et mere effektivt vægttab ved at ændre på mængden af simple kulhydrater i kosten og tilføre mere protein. De ville også vide, om den slags ændringer i kostens sammensætning kunne forebygge, at man tog på i første omgang.

Resultatet var interessant. Som en af forskerne bag undersøgelsen siger:

“Flere og flere undersøgelser viser, at det at tælle kalorier ikke er den mest effektive måde at forebygge overvægt eller sikre et langsigtet vægttab. Nogle madvarer får os til at tage på, mens andre virker omvendt. Kombinationen af fødevarer ser ud til at gøre en stor forskel”

Her er nogle af de interessante opdagelser, der kom ud af forsøget:

  • Rødt og forarbejdet kød fører til vægtstigning. Især hvis det kombineres med hvidt brød, pasta eller andre fødevarer med højt GI (simple eller hurtige kulhydrater). Omvendt kan noget af effekten mindskes, hvis man i stedet spiser masser af grønsager til. De har nemlig lavt GI (komplekse eller langsomme kulhydrater)
  • Æg og ost fører til vægttab, når de kombineres med mad med lavt GI men vægtstigning, når de kombineres med mad med højt GI
  • Fødevarer som yoghurt, skaldyr, nødder og kylling uden skind var tættest forbundet med vægttab
  • Jo mere deltagerne erstattede fede mejeriprodukter med magre, jo mere steg deres indtag af simple kulhydrater, som kan øge vægten. Noget tyder på, at man kompenserer for det lavere kalorieindhold, f.eks, ved at komme noget sødt ovenpå den magre yoghurt

Det lyder lidt kompliceret, men hvis du kigger efter en gang til, vil du opdage, at resultaterne ikke er så svære at tænke ind i din daglige madlavning. Og her kommer det lille trick, jeg lovede dig, og som vil gøre det endnu lettere:

Sådan laver du kaloriefattige ris og kartofler

Du ved sikkert allerede, at ris og kartofler er fulde af stivelse, og at det derfor er bedst at begrænse eller undgå  dem. Heldigvis er der en måde at gøre dem sundere på. Der findes nemlig to slags stivelse: den fordøjelige, som optages i blodet, og den resistente, som ryger lige gennem systemet.

Ved at koge ris eller kartofler og derefter afkøle dem i mindst 12 timer ændrer du stivelsens struktur, så den bliver resistent og altså ikke optages i kroppen. Og virkningen forsvinder ikke, selv om du opvarmer dem igen. Du kan altså være på forkant ved at have en skål med kogte ris eller kartofler stående i dit køleskab. På den måde har du både hurtigt og sundt tilbehør til familiens aftensmad.

Forsøg har vist, at ved at koge ris på den måde og tilsætte en teskefuld kokosolie til vandet kan du halvere kalorierne og gøre mængden af resistent stivelse ti gange højere i forhold til almindelige ris

* Dette indlæg bygger på en undersøgelse offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition. Den er baseret på mere end 16 års langtidsstudier af 120.000 ansatte i den amerikanske sundhedssektor

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail