Plejer dine bukser at stramme efter ferien?

Hvad enten det er sommer eller jul er ferier noget særligt. Selvfølgelig skal du og familien forkæles i ferien, og for de fleste af os betyder det blandt andet god mad og lidt ekstra alkohol.

Og det hævner sig. Selv om du måske ikke har spist mere, end du plejer, har du spist anderledes. Sandsynligvis har du taget et par kilo på. Men selv når vægten siger det samme, føles det som om, du er gået ud af facon. Den fede eller anderledes mad (grillmad eller julemad f.eks.) har gjort dig oppustet. Taljen er på mystisk vis forsvundet, og der sidder en ordentlig bule på maven.

Den kan du heldigvis gøre noget ved. Og lige om lidt skal jeg fortælle dig hvordan…

Mavefedt er nok det fedt, vi hader mest. Ekstra polstring på lår og hofter kan bortforklares som kvindelige former, men der er ikke rigtig nogen god forklaring på en stor mave (medmindre du er gravid, men det er en helt anden snak)

Mænd har tendens til mavefedt, når de tager på – ofte efter de 40 år. Som kvinde er det først, når du begynder at komme i overgangsalderen, at fedtet sætter sig på maven.

Og det værste er ikke engang bulen og håndtagene

Det værste – og farligste – er det mavefedt, du ikke kan se, fordi det sidder omkring dine organer. Der sidder det og øger din risiko for at få kræft og hjerte-karsygdomme. Derfor er det så vigtigt for kvinder at tabe sig og få en stabil vægt, inden de kommer i overgangsalderen

Efter hver eneste ferie er bladene fulde af slankekure og kostplaner, som ikke duer. Nogle af dem har også forslag til øvelser, som lover at få dig til at slippe af med mavefedtet. Som regel er det forskellige udgaver af mavebøjninger, men nu skal jeg fortælle dig en hemmelighed:

Det virker ikke!

Du kan ikke træne fedt væk fra et bestemt sted på kroppen

Du kan øge din forbrænding ved at træne, så du forbrænder fedt over hele kroppen. Men du kan altså ikke punkttræne fedt væk. Sorry!

Heldigvis er der andre ting, du kan gøre. Her har du en række tricks, som undersøgelser har vist,hjælper dig med at slippe af med mavefedtet:

Træn mere intensivt

Hvis du er vandt til at træne i moderat tempo, kan du med fordel træne hårdere i kortere tid. Derved opbygger du større muskelmasse og øger din forbrænding. Intensiteten skal være så høj, så du kun kan sige få ord af gangen. Undersøgelser har vist, at ved at træne mere intensivt, kan du tabe 10-20% mere fedt både om maven og om organerne end ved moderat træning

Styrketræning

Det er helt fint at løbe eller gå amok på crosstraineren,men du får dobbelt så meget ud af anstrengelserne, hvis du kombinerer det med styrketræning. Og du tager ikke så let på igen. Når du taber dig, taber du både fedt og muskelvæv. Vægttræning sikrer, at du beholder eller øger din muskelmasse, og det holder din forbrænding høj. Normalt sker der en opbremsning i stofskifter, når du er igang med et vægttab. For kvinder i overgangsalderen er styrketræningen ekstra vigtig, fordi det forhindrer det tab af muskelmasse og afkalkning af knoglerne, som ellers følger med

Spring ikke måltider over

Det kan ellers være fristende, når du gerne vil se hurtige resultater, og mange små måltider kan være upraktisk, når man går på arbejde. Når du springer måltider over, ender du let med at blive meget sulten senere. I stedet for at spare på kalorierne ender du så med at grovæde til næste måltid. Den vekslen mellem faste og grovæderi giver et ustabilt stofskifte, og kan i sidste ende føre til insulinresistens. Hvis der pumpes for meget glukose ud i blodet, lagres det i fedtvævet. Det resulterer ikke bare mere mavefedt men også i øget risiko for inflammation (betændelsestilstande i kroppen) og type 2 diabetes

Spis dine kulhydrater om aftenen

Jeg har tidligere fortalt om, hvordan selv små ændringer i sammensætningen af kulhydrater i din kost kan føre til vægttab. En israelsk undersøgelse fra 2012 viste, at overvægtige, som spiste deres kulhydrater om aftenen, tabte sig markant mere end kontrolgruppen, som spiste deres fordelt over hele dagen. Og de tabte især mavefedt. Forklaringen er temmelig nørdet, men kort fortalt går den ud på, at visse hormoner bliver mere aktive på den diæt.

Du skal altså droppe franskbrødsmaden til morgenmad og pastasalaten til frokost. Spis i stedet æg og mælkeprodukt om morgenen og kød eller fisk til frokost.

Spis mere protein

Mange kvinder er tilbøjelige til at leve af salat, når de gerne vil tabe sig. Efterhånden er de fleste blevet klar over, at proteiner er vigtige for forbrændingen og dermed for vægttab. Desuden mætter proteiner mere end kulhydrater.

Fordelingen af de vigtige aminosyrer er afgørende for kvaliteten af de proteiner, du spiser. Og jo højere kvalitet, jo mere mavefedt taber du.

Æg har langt den højeste kvalitet, men kød og mælkeprodukter har også en god fordeling af aminosyrer. Du kan også få proteiner fra for eksempel bønner og linser, men en undersøgelse fra Århus universitetshospital fra 2006 viser, at animalsk protein er bedst til at reducere mavefedt

 

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail