Du har sikkert hørt mere end en gang, at danskerne, ligesom de fleste i den vestlige verden, bliver tykkere og tykkere. Nu viser en undersøgelse fra Fødevareinstituttet, at mens tallene for mænd er de samme, som for ti år siden (53% overvægtige), er tallet for kvinder steget fra 39 – 44%.

 

Det er underligt nok sket samtidig med, at interessen for sundhed er steget. Vi køber flere koge- og slankebøger end nogensinde, og når du ser dig om, kan du få indtryk af, at alle andre er i gang med at træne til en marathon eller en ironman. Eller følger en særlig kostplan, der skal gøre dem sundere end alle andre.

Hvordan hænger det mon sammen?

Som med så mange andre ting spiller Facebook en væsentlig rolle. Der er status i sundhed og i at være fysisk aktiv. Derfor ser du så mange opdateringer om, hvor langt dine venner har løbet eller cyklet. Og så mange billeder af de lækre retter, dine veninder har lavet til familien. Der er ikke noget at sige til, hvis det får dig til at føle dig utilstrækkelig, når du kommer hjem og har mest lyst til lave en kop kaffe, smide benene op og ringe efter en pizza.

Men nu skal du høre…

Sådan gør de fleste andre også. Ellers ville vi alle sammen være sunde og slanke. Det er et mindretal, der lever op til det glansbillede, Facebook og andre medier præsenterer dig for. De fleste andre er bare gode til at få det til at se sådan ud. Vi er nemlig slet ikke så fysisk aktive, som vi gerne vil tro. Danskernes aktivitetsniveau er faldet i løbet af de sidste ti år, og det er mest markant hos kvinderne, som er blevet 10% mindre aktive, samtidig med at de er blevet tykkere end mænd.

Hvordan kan det så være?

En af grundene er, at vi cykler mindre end før. Måske er du en af dem, der har fået dig en lille “konebil”? Det er jo praktisk, når du både skal købe ind og hente børn på vej hjem fra arbejde, men du brænder altså ikke mange kalorier af bag rattet. Samtidig er vores arbejde blevet mere stillesiddende, fordi meget foregår på computeren, og når vi kommer hjem, tilbringer vi også længere tid foran tv eller en skærm, end vi gjorde for ti år siden. Du sidder ikke ved computeren derhjemme, tænker du – nej, men glem ikke at regne mobilen med. Meget af din skærmtid (på Facebook eller andre steder) foregår på den, og mange tænker ikke på det som skærmtid.

En anden grund til at kvinder bliver tykkere end mænd er, at vi spiser det samme. Måske ikke i de samme mængder, men den samme kalorierige mad. I de sidste ti år er danskernes samlede energiindtag steget med 7%, og de fleste af kalorierne kommer fra fedt og sukker. Det kommer ikke bare fra slik, kager og snacks. De fleste færdigretter og fastfood er fyldt med fedt og sukker (en pizza indeholder f.eks. tre gange så mange kalorier pr 100g som en gang frikadeller med kartofler og brun sovs).

Desuden har mange kvinder kastet sig over  LCHF (få kulhydrater og meget fedt) og over budskabet om, at højt proteinindhold øger forbrændingen. Det er også rigtigt, men det kræver et vist aktivitetsniveau at brænde den energi af, du får fra fedt og proteiner, og der har vi kvinder et problem. For det første er mange mænd mere fysisk aktive på deres arbejde. For det andet har kvinder generelt brug for færre kalorier end mænd.

Og så den lille positive…

Måske er der en helt anden grund til, at det ser ud som om, kvinder bliver tykkere end mænd. Graden af overvægt er baseret på BMI (body mass index), som findes ved af denne formel:

Vægt : (højde i meter x højde i meter). Vejer du 65 kg og er 170cm høj hedder det 65: (1.7 x 1.7) = 22,49

For at være normalvægtig som kvinde skal dit BMI ligge under 25. Men se så lige her:Muskler_og_fedt

Hvad nu hvis nu en stor del af kvinderne i undersøgelsen er begyndt at træne regelmæssigt. Så vil de have udviklet muskler og forbrændt fedt. Dermed kan de sagtens være blevet tungere på vægten uden at være blevet spor tykkere. Tværtimod. Og hvis du ser dig om, er der faktisk mange kvinder, der er begyndt at dyrke motionsformer som crossfit og styrkeløft, hvor det gælder om at være stærk, og ikke om at være tynd.

Du skal altså tage den slags undersøgelser med en vis skepsis, for sandheden viser sig tit at være noget mere kompliceret.

Men derfor kan du jo godt tage trappen i stedet for elevatoren alligevel. Og cykle til bageren. ☺️

Hvis du har andre gode ideer til, hvordan man kan få mere fysisk aktivitet ind i hverdagen, er du meget velkomme til at poste en kommentar neden for

 

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail