Selv om vejret ikke har været til at sidde ude endnu, siger både kalenderen og reklamebladene, at det er grilltid. Nu skal vi rigtig hygge os, så lugten af grillstarter breder sig over villahaverne i de lune sommeraftener. Og når vi samles med vennerne om grillen, er der i hvert fald ingen, der skal gå sulten fra bordet. Desuden er det jo dumt at have besværet med at starte grillen bare for et par bøffer, ikke?

Derfor består en standard grill menu som oftest af følgende (og hvis du ikke tror mig, så tag et kig på supermarkedernes udvalg af “grillpakker”):       Grillmad

  • En steak, kotelet eller kyllingefilet
  • En hakkebøf
  • En pølse

Pr person. Plus tilbehør:

  • Salat (med rigeligt med fetaost og dressing)
  • Brød og smør
  • Nye kartofler eller kartoffelsalat

Jeg beklager, hvis jeg har glemt nogens private favoritter. Pointen er under alle omstændigheder, at det er temmelig meget mad. Hvis jeres grillaftener foregår ligesom i min familie – hvad jeg har en lumsk mistanke om – ser de nogenlunde sådan ud:

Mens vi venter på, at kødet skal blive klar, sidder vi og hygger os med et glas rødvin. Eftersom grillen altid er lidt længere om at blive klar, end vi forestillede os, er vi blevet godt sultne, så vi snupper lige lidt af det gode brød for at tage toppen. Hos os sker der så det, at ALT kødet på mystisk vis bliver færdigt næsten samtidig, og det smager jo bedst, mens det er varmt. Desuden vil man gerne smage lidt af det hele.

Resultat?

Vi spiser ALT for hurtigt og ALT for meget. Bagefter er vi propmætte og tunge i kroppen og føler os lidt utilpasse. Sådan behøver det ikke at være. Det er faktisk muligt at oveleve sommerens grillaftener UDEN at skulle spænde bæltet et par huller ud bagefter – og ALLIGEVEL hygge sig. Her er et par tricks:

  • Drik vand til måltidet. Du må gerne drikke vin også, men du bliver mere tørstig i varmen, og hvis du ikke er vant til at drikke rigeligt – hvad de fleste ikke er – kan du let forveksle tørst med sult
  • Mærk efter, hvad du har mest lyst til at spise i dag, og hold dig til det. Du BEHØVER ikke smage det hele. Hvis du kun spiser bøffen i dag, er det med garanti ikke sidste gang, du får chancen for at smage en grillpølse eller en bagt kartoffel
  • Anden portion smager lige som den første. Hvis du stadig er sulten, skal du selvfølgelig tage den, men hvis det bare er for at nyde smagen lidt længere, skal du spise langsommere i stedet. Så har du også bedre tid til at nyde selskabet 🙂
  • Det er IKKE  “synd” at lade noget blive liggende på fadet, uanset hvor ofte det bliver sagt. Pølsen er sådan set ligeglad. Og vi andre kan lave biksemad næste dag, hvis vi vil undgå madspild
  • Skær over. Del koteletten eller pølsen med en af de andre i stedet for at tage en hel. Men KUN hvis du stadig er sulten. Tit er det netop de halve stykker, man klemmer ned, hvor der egentlig ikke var plads til mere
  • Grill noget andet end du plejer. En steg, en hel fisk eller f.eks. skalrejer, som man kan sidde og fedte med i lang tid

Velbekomme!

 

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail