Er du også bange for at veje dig?

Har du prøvet at stå på tæer på vægten eller holde vejret, men du står der i håb om at den vil vise et par hundrede gram mindre?

Du skal veje dig

Det har mange af mine kunder

Mange af dem har også prøvet den pinlige fornemmelse af at stå til kontrolvejning på et slankehold og IKKE have tabt sig. Mens der bliver klappet af alle de andre.

Det har deres selvværd ikke fået det bedre af

Til gengæld har det fået mange af dem til at give op. Tænke, at så kan det også være lige meget. Mange fortæller, at skrækken for at blive udstillet ved den ugentlige vejning fik dem til at droppe ud af et slankehold. Eller slet ikke melde sig til.

Derfor bliver de både overraskede og lettede, når jeg fortæller dem, at jeg ikke har tænkt mig at veje dem.

Aldrig nogensinde

Det skal de selv gøre

Hver dag

På de fleste slankekurser bliver du vejet en gang om ugen. Problemet med det er, at din vægt svinger fra dag til dag afhængig af flere faktorer:

  • Hvad du har på af tøj
  • Om du lige har spist eller drukket
  • Om du har været på toilettet
  • Din menstruationscyklus
  • Om du har trænet hårdt (det er helt normalt at binde 1-2 kg væske i kroppen, hvis du har meget ømme muskler efter træning)

Derfor kan du let miste motivationen, hvis din vægt står stille den dag, du vejer dig. Eller den ligefrem er steget . Og du når ikke at opdage, at der ryger et kilo i løbet af de næste par dage

Af samme grund skal du heller ikke blive alt for fokuseret på det tal, vægten viser. Det enkelte tal betyder INGENTING, så længe det går i den rigtige retning set over en uge eller måned. Det kan endda være, du tager på i en periode, fordi du er begyndt at træne og opbygge muskler. Her vil spejlet og dit tøj fortælle dig, at du alligevel er på vej til din drømmekrop.

Sådan skal du gøre:

  • Brug altid den samme vægt. To vægte kan sagtens vise flere kilo forskelligt. Det er ikke vigtigt, om din vægt vejer helt præcist. Så længe du holder dig til den samme, har du styr på, om du har snuden i sporet
  • Vær sikker på, at vægten står stabilt og lige på gulvet
  • Vej dig om morgenen, i undertøj og efter at have tømt blæren
  • Skriv resultatet ned i din notesbog (den du bruger som kostdagbog)

På den måde får du overblik over, hvordan din vægt bevæger sig op og ned over tid. Og hvilke faktorer der påvirker den. Du kan f.eks. opleve, at for meget hvidt brød gør dig oppustet og binder væske i kroppen

Jeg ved, det er svært at se badevægten som din lille hjælper. Især hvis du i årevis har undgået den og set den som en fjende. Men for at kunne sætte et realistisk mål for dit vægttab, er du nødt til at kende dit udgangspunkt.

For at kunne gå i den rigtige retning, er du nødt til at vide, hvor du står

Nu er det jo heller ikke sådan, at bordet fanger. Bare fordi vægten viser 100 kg i dag, betyder det ikke, at du er dømt til at veje det i al evighed. Du har jo netop bestemt dig for at ændre det!

Undersøgelser viser (*), at daglig vejning også er et godt redskab til at holde din ønskevægt, når først du har opnået den.  Det er netop her, det tit går galt, og især efter en traditionel slankekur. Hvis din vægt begynder at stige gradvis over et par uger, eller hvis den stiger og holder sig over, hvad den bør, kan du skride ind med det samme. Du behøver ikke vente, til tøjet strammer, og du har fået et nyt vægtproblem.

Rettidig omhu kaldes det vist

Betyder det så, at du skal veje dig hver dag resten af livet?

Nej. Du fortsætter kun, så længe du har brug for det. Naturligt slanke mennesker behøver sjældent at veje sig. De har så god fornemmelse for deres krop, så de kan mærke, hvis vægten begynder at bevæge sig i den forkerte retning. Den fornemmelse kan jeg lære dig at få.

 

(*) I en undersøgelse fra Cornell University i USA fra 2006 udstyrede man en gruppe kvindelige førstårsstuderende med badevægte og bad dem veje sig hver dag i det første semester. Ved semestrets afslutning havde denne gruppe ikke taget på, mens kontrolgruppen – som kun blev vejet i starten og slutningen af undersøgelsen – havde taget 6 kilo på i gennemsnit

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail