FAQ om slankecoaching

coaching til vægttab

Slankecoaching er nyt i forhold til de kure, du har prøvet før. Derfor har jeg samlet de vigtigste spørgsmål, jeg har fået, så du lettere kan se, om det er noget for dig. Hvis du ikke finder svar på netop DIT spørgsmål, kontakter du mig selvfølgelig bare.

“Hvordan kan du rådgive om vægttab, når du ikke selv har været igennem et stort vægttab?”

Der er mange udbydere af slankekure og livsstilsændringer, som fremhæver deres eget store vægttab som en kvalifikation. Det er det ikke nødvendigvis, for hvad der virkede for dem, vil ikke nødvendigvis virke for dig. Det kommer an på din situation, din livsstil og de bagvedliggende årsager til dit vægtproblem.

Hvis du bliver syg, går du til den læge, du har tillid til, fordi hun har faglig viden og indsigt til at hjælpe dig – ikke fordi den læge selv har haft sygdommen. Det samme her: du skal vælge mig, fordi jeg har den viden og de redskaber, der skal til for at afdække grundene til dit vægtproblem og hjælpe dig med at lægge en plan, så du opnår din idealvægt – og holder den.

“Hvor mange sessioner har jeg brug for?”

Det er helt individuelt. For nogle er det nok med en kickstart, mens andre har brug for den støtte, et længere forløb giver. Det er vigtigt for resultatet, at du er parat til at arbejde med de bagvedliggende årsager til dit vægtproblem, hvis du skal holde din naturlige vægt fremover.

Det kommer også an på, hvor mange kilo, du skal af med, og hvor lang tid du vil bruge på det. Hvis dit vægttab strækker sig over lang tid, er det godt at få checket de gode vaner af og få boostet motivationen ind imellem. Ikke mindst fordi man tit glemmer at give sig selv anerkendelse for, hvor langt man er nået, fordi man allerede har fokus på det næste delmål. Men anerkendelse er vigtigt for at fastholde motivationen

“Er det ikke lidt dyrt?”

Det føles måske som er stor udgift, men på længere sigt er det meget dyrere at lade være. De fleste overvægtige har i tidens løb brugt formuer på slankekurser, piller og pulvere uden at få andet ud af det end lavere selvværd og følelsen af, at det ikke nytter noget. Dertil kommer slankebehandlinger og motionsredskaber, som lover mere, end de nogensinde kan holde.

Mange forfalder desuden til at shoppe for at dulme følelsen af at være mislykket og ulykkelig eller til trøstespisning. Sodavand, chips og slik kan være en tung post i budgettet. Og så har jeg slet ikke nævnt udgifter til medicin, fysioterapi og lignende, som overvægt kan føre med sig.

Omvendt er mange overvægtige ikke vant til at bruge tid og penge på ægte omsorg for sig selv. Overvægt og lavt selvværd hænger sammen. Når du tager ansvar for din krop og giver den kærlig omsorg, sådan som den nu engang ser ud, er det et vigtigt skridt på vejen til at få den til at se ud, som du gerne vil have den til.

“Jeg har aldrig kunnet overholde en kur før. Hvorfor så nu?”

De fleste kure indeholder en masse regler om, hvad du ikke må få. Derfor kommer du til at fokusere på alt det, du må undvære, og hvor synd det er for dig. Med slankecoaching lægger vi en plan, som passer ind i dit liv med arbejde, familie og venner. Hvor du ikke skal tælle kalorier, holde diæt eller undvære alt det, du godt kan lide. En plan som lærer dig at tænke i kvalitet frem for kvantitet.

Desuden lægger vi en realistisk plan for, hvor meget du ønsker at tabe og over hvor lang tid. Det er ikke et hurtigt fix men en tankemåde, du tager med dig resten af livet. Vi ser også på, hvad du dybest inde ønsker at få ud af vægttabet, og hvad konsekvenserne vil være, hvis du fortsætter med at veje for meget.

“Hvordan kan du love varigt vægttab? Jeg har før tabt mig men altid taget på igen”

Det kan jeg af flere grunde. For det første handler slankecoaching ikke kun om, hvad du spiser. Det handler lige så meget om hvorfor og hvornår du spiser – altså om de bagvedliggende årsager. Der kan være rigtig gode grunde til din overvægt og til, at du hidil ikke har kunnet give slip på den.

For det andet arbejder vi bevidst med at få glæde og nydelse til at fylde mere. Du lærer at spise med nydelse i stedet for skam, og du lærer at værdsætte de små skridt på vejen, som gradvis vil opbygge dit selvværd. Du lærer, at det er godt at give tid og omsorg til dig selv.

For det tredje sker tilbagefald til gamle vaner ofte i forbindelse med kriser i livet. Gennem slankecoaching vil du lære nye måder at håndtere belastende situationer på. Jo bedre du kender og accepterer dig selv, jo bedre kan du beskytte dig selv og passe på, at dine grænser ikke bliver overskredet.

“Hvad med kostplan, kontrolvejning og sådan noget?”

De fleste af os ved egentlig godt, hvad vi bør spise. Jeg går ind og arbejder med grundene til, at vi ikke gør det alligevel, når vi nu helst vil være slanke. Du kan godt få en kostplan (eller finde en på nettet), men i stedet for komplet kostomlægning er det mere holdbart i længden at se på, hvordan du med enkle regler og selvindsigt kan tabe dig ved at tilpasse den livsstil, du har.

Mange overvægtige har en tendens til at fokusere overdrevent på vægt og kalorieindtag. Derfor kan vejning virke fantastisk motiverende, hvis du allerede har gang i dit vægttab. Til gengæld kan det være forfærdelig deprimerende, hvis du har taget på. Selv hvis du bruger den samme vægt, kan din vægt svinge et par kilo afhængig af menstruationscyklus, toiletbesøg, tidspunkt på dagen og meget mere. Vejning kan derfor aldrig stå alene men skal kombineres med, hvad spejlet siger, og hvordan dit tøj sidder. Jeg overlader det trygt til dig, hvor ofte du vil veje dig, men selvfølgelig er vi opmærksomme på, at det går støt og roligt den rigtige vej.

 

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail