Du har sikkert allerede læst mine 10 hurtige tips til en jul uden ekstra sul . Eller andre gode råd til, hvordan du kommer gennem julespiseriet, uden at spolere dit vægttab. Det er også gode og effektive råd, men

Hemmeligheden, der gør hele forskellen, ligger i forberedelsen

Her tænker jeg ikke på overvejelser om indkøb, opskrifter eller påklædning. Det drejer sig om nogle helt kontante

Valg, du skal træffe før festen

I julen skal vi være glade og hygge os med familien. Vores forventninger er tårnhøje. Gaver, mad og pynt skal helst være perfekt. Virkeligheden ser tit noget anderledes ud. Familiekonflikter blusser op (godt hjulpet af alkohol), og stress og depressioner får godt med næring.

Hvis du har kæmpet med overvægt eller spiseforstyrrelser i lang tid, har du sandsynlig vis også problemer med dit selvværd. Hvis du mærker efter, er der stor sandsynlighed for, at dit vægtproblem bunder i en konflikt med et eller flere medlemmer af familien. Den konflikt hverken skal eller kan løses over julebordet, men for at beskytte dig selv er der et spørgsmål du er nødt til at stille:

Er du parat til at skille dig ud?

Der er ikke noget så provokerende, som folk der ikke drikker alkohol eller spiser usundt, når alle de andre gør. Det prikker til de andres dårlige samvittighed og ødelægger følelsen af fællesskab. Hvis du i forvejen føler dig “forkert” i forhold til familien, er det ikke sikkert, du orker at skulle stå til regnskab for, hvorfor du holder igen med den fede mad. Det er også helt i orden, så længe det er et bevidst valg, du træffer, og du hurtigt vender tilbage til dine gode vaner.

Alligevel er der (foruden de allerede nævnte gode råd) flere ting, du kan gøre for at forberede dig, så du kommer let gennem julen.

  • Mød din drømmekvinde. Se for dig, hvordan du ser ud, når du er slank og glad for din krop. Mærk helt ind i kroppen, hvad det vil sige at være den kvinde. Hvad ville hun spise? Hvordan ville hun føle sig? Læg hånden på dit hjerte og lad billedet synke ind. Når du får brug for støtte og moralsk opbakning til festen, går du afsides, lukker øjnene, lægger hånden på hjertet igen og mærker, hvordan dit slanke, glade jeg føles.
  • Kend din værtinde. Hvad angår mad har de fleste af os en eller flere specialiteter, vi laver, og som vi gerne vil anerkendes for. Hvis du vil undgå at støde nogen og at udsætte dig selv for spørgsmål og nødning, er det smart at sige “ja tak” til farmors berømte sylte eller mosters papirtynde brunkager, som hun er så stolt af. Gør dig klart, hvad din vært forventer, at du vil sætte pris på, og gør plads til det i regnskabet og i maven. Så kan du i al ubemærkethed lade andre ting stå.
  • Vær chauffør. Alkohol er fyldt med kalorier, og du kan hurtigt komme til at drikke, hvad der svarer til et helt måltid. Især hvis din opmærksomme bordherre fylder dit glas op, før det er tomt, så du mister overblikket. Desuden sløver alkohol dine sanser, så du lettere spiser “på automatpilot” i stedet for at træffe bevidste valg om, hvad du putter i munden. Hvis du på forhånd melder dig som chauffør, slipper du for en masse tomme kalorier, og ingen vil undre sig over, at du ikke drikker
  • Vær ikke træt eller sulten. For lidt søvn forstyrrer kroppens sult- og mæthedshormoner, og du får lyst til at spise for meget, for sødt og for fedt. Det harmonerer lidt for godt med julemaden, så sørg for at være udhvilet. En fejl, mange af os begår, er at springe et måltid over for at “spare” kalorier til det store måltid. Men hvis du er for sulten, er du tilbøjelig til at kaste dig over maden i stedet for at træffe bevidste valg og spise efter din lyst. Før du ved af det, har du spist for meget af det forkerte, og det er lettere bare at lade stå til resten af dagen, når du først er faldet i.
  • Styrk din opmærksomhed. Det kan være en rigtig god ide at skrive ting ned for at skabe overblik og lære af din egen adfærd. I din notesbog kan du have et billede af dig selv eller en anden med den skikkelse, du gerne vil opnå. Desuden kan du med fordel lave en liste over julens sammenkomster, og hvad du har besluttet dig for at spise – eller lade være med at spise – hvert sted. Du kan også lære meget af at skrive dine tanker ned dagen efter festen. Hvad fungerede i forhold til dit ønske om at tabe dig? Hvad gjorde du, som førte dig væk fra dit mål? Hvordan følte du i de situationer? Her ligger en guldgruppe af viden begravet.

Hvis du har brug for et kærligt skub i retning af et varigt vægttab, når først julen er overstået…

Eller hvis du vil finde ud af mere om de følelser og tankemønstre, der holder dig fast i overvægt…

Så send mig en mail på helle@slankecoachen.dk

Rigtig glædelig jul og godt nytår til alle!

Helle

 

 

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail