6 personlighedstræk som påvirker, hvor let det er for dig at tabe dig og holde dit vægttab.personlighed_og_vaegttab

Den lunefulde

Hvis dit humør kører op og ned som en rutchebane, er det svært for dig at gennemføre et varigt vægttab. Når dit humør er højt, har du lyst til at fejre det – måske med noget godt at spise eller drikke. Samtidig synes du heller ikke, du behøver tage så tungt på tingene, og derfor står du ikke så fast på dine sunde vaner.

Når humøret er nede, kommer du let til at trøstespise, og der er altså mere trøst i et stykke chokolade end i en gulerod. Du sker nødt til at lære at mærke, hvornår humøret er på vej ned eller op, så du kan tage dine forholdsregler. Du kan takle dine udsving på sundere måder ved at være sammen med mennesker, du kan lide, eller ved at gøre noget andet godt for dig selv.

Den impulsive

I et berømt forsøg, som ofte er blevet gentaget, giver forskerne nogle børn valget mellem at få et stykke slik med det samme eller to, hvis de kan vente i 15 minutter. De børn, som havde lettest ved at modstå fristelsen, havde også mere impulskontrol senere i livet på andre områder. De havde også lettere ved at holde vægten. Hvis du hører til de impulsive, gælder det om ikke at udsætte dig selv for fristelser. Lad være med at have usunde ting i skabet. Gå en anden vej hjem end den forbi bageren. Lad være med at gå ud i køkkenet på arbejdet, hvis der er sat lækkerier frem

Den pligtopfyldende

Hvis du er typen, som altid kommer til tiden, overholder aftaler og udfører arbejdet til punkt og prikke, er du heldig. Du har lettere ved at lægge en plan for motion og vægttab og holde den. Hvis du er perfektionist, risikerer du, at dine tanker  kommer til at kredse for meget om mad, fordi du vil være sikker på at gøre det rigtige. Her kan det hjælpe dig at lave nogle faste rutiner omkring mad og motion, så det kører af sig selv, når du er kommet ind i vanen

Den selvoptagne

Når du vil tabe dig, er det faktisk slet ikke så dårligt at være lidt selvoptaget. Så er du nemlig bedre til at fokusere på dit mål og være ligeglad med, hvad andre tænker. Hvis du er tilbøjelig til at sætte andres behov før dine egne, vil du let føle dig skyldig over at være til besvær, når du spiser anderledes end resten af familien eller laver mad, de ikke er vant til

Den selvkritiske

Hvis du er meget kritisk over for dig selv – hvad mange overvægtige er – har du svært ved at tilgive dig selv, hvis du begår en fejl. Derfor kommer du let til at fortsætte med at overspise, hvis du først er faldet i. Din “synd” får dig til at føle vrede, skyld og håbløshed, så du giver op i stedet for at komme tilbage på sporet og genoptage den sunde livsstil. Vi træder alle sammen ved siden af en gang imellem, og du er nødt til lære at tilgive dig selv, hvis du vil have succes med dit vægttab

Natteravnen

At være sent oppe om natten kan påvirke vægten negativt af flere grunde. For det første foregår natteroderiet ofte i sociale sammenhænge, hvor der indgår alkohol og snacks. For det andet viser forskning, at selv hvis man sidder alene oppe, vil man ofte spise noget ekstra i løbet af den tid. En stor del af de kalorier kommer fra snacks, slik og fed mad, som man netop forsøger at undgå i løbet af dagen.

Desuden er en god nattesøvn vigtig for dit vægttab af andre årsager, som jeg kommer ind på i et senere indlæg.

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail