fastekurDet sidste nye hit på diætfronten hedder delvis faste og går ud på, at du spiser normalt fem dage om ugen og kun indtager 500 kalorier (600 for mænd) om dagen to andre dage.

Efter at have været meget populær i England og USA i et par år har kuren – og bøgerne om den – fundet vej til de danske medier, hvor den skiftevis bliver fremstillet som en genvej til hurtigt vægttab og som en livsstilsændring, der kan give dig et sundere, gladere og længere liv. De løfter har den til fælles med andre ernæringsmæssige modebølger som palæo (også kaldet stenalderkost) og Fit for Life. Hvis du ikke kender sidstnævnte, var den meget populær sidst i 80erne og gik bl.a. ud på kun at spise frugt indtil middag og aldrig spise protein og kulhydrater til samme måltid.

Som du måske har regnet ud, har den slags kure en ting mere til fælles:

De gør det besværligt at være sammen med andre, som ikke følger kuren

500 kalorier om dagen er altså MEGET lidt. Især hvis de skal fordeles over to eller tre måltider. Du skal være endog MEGET motiveret for at kunne holde fast i planen i længere tid, hvis resten af familien ikke er med (hvilket jeg bestemt vil fraråde for børn og unges vedkommende). Alternativet kunne være at spise alene og lade resten af familien om at samles til aftensmad, men hvor festligt er det i længden? Fastedagene levner heller ikke plads til at komme ned i SFOen på en dag, hvor skattebarnet byder på et stykke af den kage, hun har været med til at bage, eller til at veninden inviterer dig ud for at fejre noget stort, eller…. fortsæt selv listen.

Der er ingen tvivl om, at du kan tabe dig ved at følge 5:2 kuren. Det kan du også ved at følge andre slankekure. Det har du sikkert allerede prøvet, men så ved du også, at der er to problemer forbundet med at være på kur:

  1. Du kan ikke holde den i længden, fordi den ikke passer ind i dit liv, eller fordi du simpelthen er for sulten
  2. Når du bryder kuren, begynder du at spise som før, og vægten sniger sig stille og roligt opad igen

Der er intet, det tyder på, at fastekure adskiller sig fra andre slankekure på de punkter. Hvad angår den positive effekt på sundhed og helbred er der i følge den britiske sundhedsstyrelse NHS  meget få undersøgelser af fordele og bivirkninger af fastekure, og langt de fleste er foretaget på rotter og mus. Medierne er lige for tiden fulde af begejstrede beretninger om, hvor slanke, glade og energiske folk er blevet af kuren, og det er sikkert også rigtigt. I hvert fald mens de er grebet af nyhedens interesse. De samme beretninger har man kunnet finde, hver gang der er kommet en ny type diæt frem, og alligevel hører man ikke mere til den efter et stykke tidIndenfor yoga, hvor fastekure har været udbredt i længere tid, klager folk ofte over disse følgevirkninger:

  • dårlig ånde
  • dårlig kropslugt
  • træthed
  • søvnproblemer
  • ængstelse
  • irritabilitet

Det er måske ikke lige det, du har lyst til, når du nu lige skulle til at føle dig slank og lækker.

Der er dog et par meget vigtigere grunde til, at jeg er betænkelig ved fastekure:

Du risikerer at tage på af kuren

Når du ændrer dine spisevaner så voldsomt, som du gør på fastedagene, vil dine tanker komme til at kredse om alt det, du ikke må spise. Din hjerne forstår ikke ordet “IKKE”, så den vil konstant minde dig om alt det forbudte. Næste dag, når du må spise normalt igen, er der derfor stor risiko for, at du vil kaste dig over alt det, du føler, du gik glip af dagen før. Derved kommer du til at overspise og måske tage på. Når du konstant skifter mellem faste og din normale kost, får du ikke indarbejdet nye vaner, så problemet vil bestå, så længe du holder kuren, og du skal konstant være på vagt. Desuden giver fastedagen dig en følelse af at have lidt afsavn, så du fortjener en “belønning”, når den er overstået. Fastekuren kan derfor ikke alene  fastholde dig i de spisevaner, der gjorde dig overvægtig. Du risikerer at komme til at spise endnu mere forkert

Du følger reglerne og ikke din krops behov

Vejen til varigt vægttab er at lære at mærke, hvornår du er sulten, og at adskille sult fra andre følelser som stress, nedtrykthed, nervøsitet og lignende. Naturligt slanke mennesker spiser, når de er sultne, spiser det der får dem til at føle sig godt tilpas i kroppen, og holder op med at spise når de ikke er sultne længere. De mærker efter i sig selv, hvad de har behov for og behøver ingen regler.

Ved at pålægge dig selv en masse regler for, hvad du må spise, hvornår og hvor meget, sætter du din krops naturlige appetitregulering til side. Du lader dig styre af regler, som andre har fundet på i stedet for at lade din krop fortælle dig, hvad den har brug for. Derved fjerner du dig fra dig selv og fortrænger dine behov i stedet for at lære dem rigtigt at kende. Reglerne virker i øvrigt også temmelig tilfældige. Hvorfor skal det lige være 5:2 og ikke 4:3? Og hvorfor lige præcis 500 kalorier? Hvilken forskel ville det gøre med 100 eller 350 kalorier? Ifølge den britiske sundhedsstyrelses rapport mangler der forskning og dokumentation på området.

Du risikerer at udvikle en spiseforstyrrelse

Det, der kendetegner mennesker med en spiseforstyrrelse, er et overdrevent fokus på mad, og at de pålægger sig selv en masse regler og forbud omkring, hvad de må spise. Begge dele falder godt i tråd med fastekurene. Det er ikke noget problem for psykisk robuste og velfungerende mennesker, men hvis du er lidt mere skrøbelig og let påvirkelig – som du let kan blive, hvis du har tumlet med vægtproblemer i lang tid – er der grund til at passe på.

Jeg har allerede været inde på faren for at komme til at overspise på de dage, hvor du må spise normalt. Hvis du virkelig gerne vil overholde kuren og alligevel kommer til at overspise, kan du blive overvældet af en stærk følelse af skyld eller skam, og så er det skræmmende let at trykke på “fortryd” knappen ved at stikke fingrene i halsen. Faren for at udvikle bulimi er reel.

En anden risiko er, at du går den modsatte vej og opdager, at du sagtens kan klare en dag på 500 kalorier, og at du taber dig ved at følge kuren. Så bliver du måske fristet til at sætte turbo på vægttabet ved at tage flere fastedage eller skære endnu mere ned på kalorietallet, når du faster. Ja, hvorfor ikke prøve helt uden kalorier?

Synes du, jeg overdriver? Det gør jeg måske i DIT tilfælde, men der er alligevel grund til at understrege, at de fleste tilfælde af anorexi, jeg er stødt på, er startet med en slankekur. Efterhånden som kiloene ryger af, føler man, at man har kontrol over tingene, og den følelse kan være så berusende, så man bliver fristet til at få endnu mere kontrol over sin krop og sine spisevaner. Og pludselig kan man ikke selv stoppe.

Det korte svar på spørgsmålet, jeg startede med at stille, er altså NEJ. Fastekure er lige så lidt løsningen som andre slankekure.  Den eneste vej til et vægttab, der holder, går via små ændringer, som du er i stand til at fastholde. Det tager længere tid. Til gengæld behøver du kun gøre det en gang.

Hvis der var noget i dette indlæg, du kunne bruge, eller du kender andre, der kan have gavn af det, skal du endelig “like” , dele det eller på anden måde sprede budskabet. Du er også velkommen til at skrive en kommentar.

Få 10 lette skridt til er slankere og gladere dig

Og modtag mit nyhedsbrev med endnu flere tips til dit vægttab

Tak for din tilmelding. Din link til aktivering kommer i en mail